Candida Dieet Ontbijt Recept voor Kasha

Boekweitgrutten passen prima in het Candida Dieet dus heb ik een geschikt candida dieet ontbijt recept ontwikkeld voor Kasha. Afgelopen april verbleef ik in Turkije in een hotel waar het ontbijt heel veel verschillende soorten eten aanbood. Om er een paar op te noemen; gegrilde kalkoen, omelet, roerei met groenten, gebakken ei, pannekoekjes, taartjes, baklava, een heel buffet aan salades, groenten, verse kruiden, verscheidene soorten broodjes en kazen, smoothies, fruit, yoghurt, taartjes, ayran en zelfs kefir. Dan is het ontbijt werkelijk een feestje. Op een gegeven moment stuitte mijn ogen op het bordje 'Kasha'. Ik zag verschillende pannen voor me, waaronder een pan met melk waarin granen zaten die op rijst leken. Het rook heerlijk, een beetje naar zoete pap. Na wat navraag bleken de granen glutenvrij te zijn. Uitstekend, dan wil ik het wel proberen!
Na alle salades en roereieren em kefir iedere ochtend was dit een aangename afwisseling. Ik heb een klein schaaltje genomen en was vast besloten om thuis wat meer onderzoek te doen.

Dat was vandaag dus, een paar maanden later. Ik was er al vrij snel achter dat Kasha vooral in Oost Europa een gerecht is dat niet is weg te denken uit hun cultuur. Kasha houdt voor hun pap in. Een pap die zowel zoet als hartig met verschillende granen bereid kan worden; boekweit, gierst, havermout, tarwe, rogge.
Per verpakking kan de bereiding van boekweitgrutten verschillen. Ik ben uitgegaan van de Amerikaanse eenheden omdat ik daar maatbekers voor heb.

Boekweitgrutten
Ingrediënten
1/2 cup boekweitgrutten
1 cup water
1/2 cup geitenmelk (of kokosnootmelk, amandelmelk, rijstmelk)
1 kaneelstokje (heb je deze niet gebruik dan een theelepel kaneelpoeder)
1/4 theelepel vanille poeder
1 theelepel stevia

Extra's
1 theelepel roomboter
Flinke scheut melk
1 eetlepel kokosnootolie
Eventueel blauwe bessen deze zorgen voor een extra frisse twist

Bereiding
Doe de boekweitgrutten in een zeef en spoel ze goed door. Vervolgens kun je de boekweitgrutten, het water, de melk en het kaneelstokje in een pannetje doen en aan de kook brengen. Zodra het kookt kun je het op een klein pitje op laag vuur zetten gedurende 15 minuten. Na 15 minuten roer je de vanille poeder er doorheen en laat je het pannetje afgedekt nog 5 minuten staan.

Doe de Kasha daarna in een kommetje en voeg de extra's al naar gelang je eigen wensen toe. Door nog wat extra melk toe te voegen wordt de pap iets smeuïger en kun je hem gelijk opeten zonder je tong te verbranden.

Op zoek naar een vergelijkbaar candida dieet ontbijt recept? Probeer dan eens de quinopap.
Zoek je ook iets voor de lunch of het diner dan kun je kijken op candida dieet recepten

Geen opmerkingen: