In het Menselijk Lichaam; de basis voor meer kennis over Candida

Er was eens het leven
Om beter te begrijpen wat Candida, de gistcel die schimmelinfecties kan veroorzaken inhoudt, ben ik begonnen met een opleiding over de Medische Basis Kennis. In een jaar tijd wordt de anatomie, fysiologie en pathologie van het menselijk lichaam besproken.
Ook al brengen de lessen meer inzicht, het blijft voor mij vrij droge stof. Daarom besloot ik op zoek te gaan naar video's en dvd's zodat ik een beter beeld kon vormen bij de hompen tekst, plaatjes en de Latijnse begrippen. Mocht je je medische kennis omtrent Candida ook een gegronde basis willen geven dan zijn de volgende series zeker een aanvulling.

Er was eens...Het Leven
Ik stuitte op twee series. Eén daarvan keek ik als jong meisje altijd en wellicht herken je het zelf ook wel. De bekende serie: Er was eens...Het Leven geschreven door Albert Barillé. De naam zei mij in het begin niets, maar een medestudente liet me de omslag van de DVD zien en de man met de witte baard deed gelijk een belletje rinkelen. De informatie in deze serie is tijdloos en als je kinderen hebt die naar de middelbare school gaan, kunnen hun biologie cijfers er wel eens door omhoog gaan. Leuk en informatief om te zien hoe een poppetje zichzelf aanduidt als 'Hallo ik ben Enzym'. Daardoor koppel je de medische termen makkelijk aan de poppetjes.

Inside the Human Body
De tweede serie daar had ik veel goede berichten over gehoord maar zelf nog niet gezien.
Inside the Human Body van de BBC een serie die wordt gepresenteerd door de sympathieke Michael Mosley.
Het is een fantastische serie waarin mooie beelden worden getoond over de binnenkant van het menselijk lichaam. Onze eigen Iceman Wim Hof wordt ook gefilmd  als hij op het punt staat om 15 minuten in de koude wateren van IJsland te gaan zwemmen. Waar menigeen al aan een hartaanval zou kunnen bezwijken zwemt Wim rustig door, terwijl hij ondertussen de mooie ijsschotsen bewonderd. Maar ook een 31 jarige vrouw die de hele dag door alleen maar chips eet, al meer dan 10 jaar lang! De laatste aflevering heb ik bewaard, omdat ik ze anders achter elkaar door kan kijken.
Echt een geweldige aanvulling op mijn medische opleiding, die wordt daardoor een stuk levendiger.

Beide series vullen elkaar ook goed aan, 'Er was eens...Het leven' zorgt ervoor dat je de Nederlandse termen aan de 'Inside the Human Body' serie kunt koppelen. 

Hieronder twee fragmenten uit de serie van Inside the Human Body





Geen opmerkingen: