6 Redenen waarom Geitenmelk beter is dan Koemelk binnen het Candida Dieet


GEITENMELK & GEITEN YOGHURT 
Geitenmelk vs Koemelk binnen Candida Dieet
Geitenmelk beter dan Koemelk binnen het Candida Dieet
Geitenmelk is goed voor de gezondheid. Geitenmelk bevat zelfs zoveel goede voedingsstoffen dat het te vergelijken is met moedermelk. Maar denk ook aan andere producten van de geit zoals geitenkaas, geiten kwark en geiten yoghurt. In mei 2011 stond er een artikel op gezondheidsnet dat er wetenschappelijk is bewezen dat geitenmelk gezonder is dan koemelk. Ik zal koemelk nooit afraden te gebruiken maar zou mensen wel ervan bewust willen maken dat ze geitenmelk of geitenyoghurt allicht kunnen proberen om wat meer variatie in te brengen. Daarbij zouden de volgende redenen kunnen helpen. 
6 Redenen waarom geitenmelk beter is dan koemelk

1. Geitenmelk bevat minder lactose dan koemelk
Net als moedermelk, bevat geitenmelk ook minder lactose dan koemelk (10% minder). Mensen met lactose-intolerantie kunnen vaak wel geitenmelk drinken. Daarbij is geitenmelk, door kleinere rode bloedcellen, ook makkelijker te verteren dan koemelk. Lactose is de enige vorm van suiker van dierlijke oorsprong die in alle dierlijke melk voorkomt. Lactose is dus melksuiker. Omdat lactose minder zoet is dan fructose of saccharose, smaakt melk niet zoet, hoewel het suikergehalte hoog is (4,5% in koemelk, 7% in moedermelk).
2. Geitenmelk bevat meer essentiele vetzuren dan koemelk
Het essentiële verschil tussen geitenmelk en koemelk is de samenstelling van het vet. Het is niet alleen de kleine omvang van de rode bloedcellen (vetzuurmoleculen) in geitenmelk, waardoor het lichter verteerbaar is en geschikt voor mensen met spijsverteringsstoornissen en voor zuigelingen, maar vooral de samenstelling van de vetzuren. Geitenmelk bevat meer essentiële vetzuren (linolzuur en arachidonzuur) dan koemelk. Beiden behoren tot de omega-6 serie. Geitenmelk heeft 30-35% middellange-keten vetzuren terwijl koemelk maar 15-20% heeft. Deze vetzuren zijn een snellere bron van energie en worden niet opgeslagen als lichaamsvet. De onderzoekers concludeerden ook dat het vet in geitenmelk het totale cholesterol verlaagt en behoudt normale vetniveaus elders in het lichaam. Dit maakt geitenmelk een goede voedingskeuze bij het voorkomen van hartziekten.
3. Geitenmelk bevat meer oligosachariden
Geitenmelk bevat een aanzienlijke hoeveelheid oligosachariden. Oligosachariden zijn meervoudige koolhydraten. Geitenmelk heeft oligosachariden met een samenstelling vergelijkbaar aan die van moedermelk. Deze stoffen bereiken de dikke darm nog onverteerd en kunnen daardoor fungeren als prebioticum. Ze ondersteunen de ontwikkeling van de probiotische flora in de darm, deze gaan de strijd aan met ziekmakende bacteriën.
4. Geitenmelk is hypoallergeen
Een Belgische vriend van mij vertelde me dat als zijn moeder op zijn dochter paste, en er niet genoeg melk van de moeder was dat ze altijd geitenmelk kreeg als aanvulling. Geitenmelk bevat minder van de voedingsstof (Caseïne Alpha 1) die verantwoordelijk is voor koemelkallergie. Dit maakt geitenmelk hypoallergeen. Hypoallergeen betekent dat de kans klein is dat het product een allergische reactie oproept. Om deze reden wordt het in sommige landen gebruikt als basisingredient voor het maken van babyvoeding in plaats van koemelk.
5. Geitenmelk versterkt de opname van ijzer
Het regelmatig drinken van geitenmelk voor mensen met een Iron Deficiency Anemie (ijzer tekort bloedarmoede) verbetert hun gezondheid. Omdat het de voedingsopname versterkt van ijzer en het de regeneratie versterkt van hemoglobine. Dat betekent dat dit type melk de interactie tussen calcium en ijzer minimaliseert. Aan de andere kant beschermt geitenmelk de stabiliteit van het DNA, zelfs als er een ijzer overschot ontstaat die veroorzaakt wordt door herhaalde behandelingen met dit mineraal om bloedarmoede te behandelen.
6. Geitenmelk heeft een hoger gehalte aan camcium, fosfor, zink en selenium
Geitenmelk heeft een iets hoger gehalte aan calcium en fosfaten dan koemelk. Het bevat daarnaast ook meer zink en selenium dan koemelk. Daarnaast bevat geitenmelk vier keer zoveel vitamine A en twee keer zoveel vitamine D dan koemelk, maar het bevat wel minder foliumzuur. Verder bevat geitenmelk het dubbele aan waardevolle mineralen en weinig zout. En uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat geitenmelk toch net iets gezonder is dan koemelk.
Er wordt wel gezegd dat wie koemelk door geitenmelk vervangt beduidend minder vitamine B12 binnen krijgt en dat je daarom in je menu bijkomende bronnen van vitamine B12 moet voorzien (vlees, vis, eieren). Een goede bron van ijzer is bijvoorbeeld Quinoa.
Conclusie
Voor sommigen klinkt de gedachte aan geitenmelk of geitenyogurt niet zaligmakend. In het begin moest ik er ook aan wennen om geitenyogurt te eten vooral omdat ik de zoete yogurt smaak van de koe gewend was. Maar met wat noten en zaden kun je die smaak bij de eerste paar keer heel goed milder maken. Inmiddels weet ik niet beter en geniet ik zelfs van een schaaltje pure biologische geitenyoghurt. 
Blijf wel lekker varieren, wissel af met bijvoorbeeld kefir, biogarde (beiden van de koe) en amandelmelk. 
Ik sluit graag af met de woorden van Professor Margarita Sanchez Compas (van de Universiteit van Granada, Department of Physiology and Institute of Nutrition and Food Technology)."Het is goed voor iedereen om regelmatig geitenmelk te drinken. Vooral mensen met een allergie of intolerantie voor koemelk, een hoog cholesterol, bloedarmoede, osteoporose en herhaalde behandelingen met ijzer supplementen hebber er echt veel baat bij."
Bronnen:
Internet
http://www.alphagalileo.org/ViewItem.aspx?ItemId=103406&CultureCode=enhttp://www.gezondheidsnet.nl/voeding/nieuws/5408/geitenmelk-net-zo-goed-als-moedermelkhttp://www.medicalnewstoday.com/releases/225797.phphttp://www.food-info.net/nl/qa/qa-fp89.htm
Een reactie plaatsen